Handel głównie żyje ze sprzedaży, dlatego bardzo ważne jest właściwe wyszkolenie wszystkich pracowników, którzy mają bezpośredni kontakt z klientem. Aby ich zmobilizować do efektywnej pracy można uzależnić ich pensję od utargu.
Czego uczą na szkoleniach dla pracowników handlowych?
Nie każdy się nadaje do pracy z klientem, bo nie ma do niego właściwego podejścia. Zwykły sprzedawca musi dobrze obsłużyć klienta i potrafić rozszyfrować jego potrzeby. Przedstawiciel handlowy żyje z zamówień, więc im więcej towaru zamówi u niego klient, tym więcej ono zarobi. Szkolenia dla przedstawicieli handlowych mają na celu nauczenie ich jak rozmawiać z osobami decyzyjnymi w firmach i jak wpływać na nich decyzję zakupowe. Każdy kto zaczyna pracę jako przedstawiciel handlowy otrzymuje już jakąś bazę klientów, którzy na pewno coś zamówią, ale musi on znaleźć nowych odbiorców. Na szkoleniu poznają oni różne techniki sprzedaży pośredniej i bezpośredniej, które pozwalają im na skuteczniejsze działanie. Szkolenia się odbywają kilka razy w roku i najczęściej są przeprowadzane przez zewnętrzne firmy specjalizujące się w takich tematach. Koszt za ich przeprowadzenie ponosi pracodawca, który w ten sposób inwestuje w swoich pracowników, którzy dzięki szkoleniom przyniosą mu jeszcze większy zysk. Przedstawiciel handlowy musi też umieć sprzedać produkt, który niekoniecznie jest lepszy od konkurencji, a do tego potrzebne są pewne umiejętności psychologiczne, których może się nauczyć w trakcie szkoleń.
Długość szkolenia zależy od zakresu poruszanych zagadnień i może mono trwać kilka godzin, albo nawet kilka dni. Niektórzy wybierają szkolenia przeprowadzane w siedzibie firmy, a inni wolą to zrobić w wynajętej do tego celu sali konferencyjnej zewnętrznej firmy.