Projektowanie identyfikacji wizualnej – z czym to się je?

W marketingu ogromną rolę odgrywają działania poligraficzne, czyli przykuwające wzrok klienta, podane na ładnej, wypolerowanej tacy w postaci wizytówek, plakatów, folderów i innych materiałów reklamowych. Porównanie do tacy nie jest czysto przypadkowe – materiały poligraficzne niczym taca muszą być estetyczne, czyste, porządnie wykonane, muszą współgrać z zawartością, ale przede wszystkim ich prostota i praktyczność są dużo ważniejsze niż bogate zdobienia.

logoDobry grafik nie weźmie się zatem za projektowanie identyfikacji wizualnej dla firmy bez konkretnych wytycznych, czyli briefu od klienta.

Musi on nie tylko trafić w gust swojego klienta, projektując dla niego wizytówki, czy opracowując firmowe kolory. Profesjonalista będzie potrafił przekonać swojego klienta do przyjęcia bardziej wartościowej pod względem marketingowym strategii, na przykład gdy chodzi o krój czcionki na ulotkach, czy kolory dopasowane do konkretnej branży. Doskonałym przykładem na to, czym jest identyfikacja wizualna, będzie projektowanie wizytówek.

Wizytówka z samej definicji jest materiałem, na którym w sposób widoczny zaakcentowane będą dane osobowe osoby, przedstawiciela danej firmy. Wizytówka powinna zostać wykonana w barwach firmowych, które jednoznacznie kojarzą się z konkretną branżą, a nawet konkretną marką. Ponadto, wizytówka powinna zawierać logotyp firmy – czyli jej nazwę zaprojektowaną z użyciem konkretnej czcionki, wielkości znaków, odstępów pomiędzy nimi, oraz dane kontaktowe do przedstawiciela firmy – i nic poza tym. Odbiorca, czyli klient firmy musi indentyfikować firmę z jej kolorystyką, z krojem czcionki i innymi elementami – dzięki temu marka utrwala się w jego pamięci i zdaje się być znana od zawsze i godna zaufania, a to z kolei przekłada się na wzrost wskaźników sprzedaży danego produktu.

Okazuje się bowiem, że żadna promocja nie jest tak skuteczna na dłuższą metę, jak dobra wizualizacja marki w oczach klienta, i jest to reklama na całe lata.