Co warto wiedzieć o soli drogowej?

 

Każdy z nas zna sól, którą stosuje się w kuchni, czyli sól kuchenną. Jednak sól jako związek chemiczny ma także wiele innych zastosowań. Jednym z nich jest zapobieganie poślizgowi samochodów na drogach, podczas gołoledzi, ale także wspomaganie i przyspieszanie etapu topnienia śniegu na ulicach w miastach jak i poza nimi.

Sól na drogi – czysty chlorek sodu

sól drogowaNa wstępie warto zacząć od tego, że sól drogowa to wytwór przemysłowy, który jest praktycznie czystym chlorkiem sou. Jego zawartość waha się od dziewięćdziesięciu do nawet dziewięćdziesięciu siedmiu procent. Poza tym taka sól drogowa posiada maks. osiem procent substancji, które nie są rozpuszczalne w wodzie, a zwartość wody powinna wynosić w takiej soli maksymalnie trzy procent. Jeśli chodzi o zawartość żelazocyjanku potasowego to powinien on wynosić dwadzieścia miligramów na kilogram soli. Związek ten stosuje się, aby zapobiec zbrylaniu się soli.  Sól drogowa powinna być odpowiednio przechowywana. W sklepach można znaleźć takową sól drogową workowaną. Jednak na skalę przemysłową, a bardziej jeśli chodzi na użytek miast to przechowuje się je luzem. Sól drogowa przechowywana luzem przede wszystkim powinna być przede wszystkim zabezpieczona przed czynnikami zewnętrznymi jak i pogodowymi, takimi jak deszcz czy śnieg.  W miastach najczęściej przechowuje się ją w specjalnych zadaszonych magazynach czy halach. Należy również zadbać aby sól drogowa nie miała kontaktu z wilgocią, wodą , błotem czy innymi związkami, które mogą wchodzić w reakcję z solą.

Oprócz miast, taką sól możemy kupić workowaną i stosować przed swoim domem czy firmą. Na pewno radzi sobie ona lepiej z lodem niż piasek, który stosuje się również na radzenie sobie z lodem czy śniegiem. Taką sól można kupić w workach po dziesięć kilogramów, dwadzieścia pięć kilo czy w dużych pakach po tysiąc kilogramów.